Pred istým časom sme sa s kolegom bavili o trojdňových dizajnérskych školách. Spomenul, že videl reklamu, kde vás za 3 dni vyškolia na bytového architekta/ dizajnéra. Dostanete certifikát a už môžete tvoriť ako „hotový certifikovaný dizajnér“.

Asi sa nastala nejaká chyba v programe. Prečo potom sme sa my ešte trápili trojdňovými talentovkami, aby sme sa vôbec do dizájnerskej školy dostali, nehovoriac ďalších 5 rokov (niekto 6) štúdia, kde nás preriedili statočne. Zopár z nás má aj doktorát (ďalšie 3 roky), plus prax, prax, prax...

Akosi sa ešte stále cítim ako dizájner, ktorý vie z tohto remesla len trošku. (Hlavne keď vidím, že na stránke stavebníctvo sa bavia vizualizátori medzi sebou aj o našom remesle a ja ani poriadne nerozumiem, o čom rozprávajú, alebo keď mi stolár ukáže pod malým rádiusom ohnuté LDTD (laminovanú drevotriesku) a keď sa ho pýtam, ako to robil, tak sa len usmeje popod fúzy).

Tí novopečení dizájnéri (týka sa to aj veľa iných remesiel, automechanikov, ktorí sa za 2 dni stali obkladačmi alebo naopak) mi pripomínajú chlieb, čo jeme. Kamarát, ktorý sa vyzná trošku v potravinárskom priemysle, sa ma spýtal, či viem, ako robia chlieb teraz? A ja múka, kvas, soľ, pár hodín odstátia... sa len  zasmial. Prášok, voda, ochucovadlo, E-čká. Rožok za sekundu - voalá. Dizájner za tri dni -voalá. Minulý týždeň mi volali z takej školy, aby som im robil lektora...  ...no nešiel som.

Keď si myslíte, že také školenia robia len „ garážové“ firmy, ste na omyle. Aj k nám do firmy sa hlásia dizajnéri. Minulý rok sa nám ozvala jedna slečna,  že má trojročnú školu  dizajnu v  Londýne, a druhá z nejakej renomovanej americkej dizájnerskej školy. Poslali mi svoje roboty, ja som im poslal, čo majú urobiť - už nikdy sa neozvali. Kde je chyba?

Žeby školský systém? Hnevať sa nato, je niečo, ako sa hnevať na dobu, lebo je zlá. Po mnohých rokoch som navštívil svoju alma mater, aby som videl práce študentov. Porozprávať sa s pedagógmi (zopár z nich sú mojimi bývalými spolužiakmi)...

...nebol som zhrozený, bol som len smutný. Vypustili počas tých rokov všetky technické predmety, aby zbavili od „balastov“ výuku nášho remesla. A teraz sú len ateliéry. Človek by očakával samé úžasné práce (ja nazývam také práce nováčikov turbolet motýľa) ... a nič.

Systém nedovolí, aby študentov vyhodili, lebo škola dostane kvôtu na ich hlavu. Ergo, všetci zostanú (aj plevel aj zdravé semiačka). Kde je chyba?

Pred rokom som prednášal študentom, nádejným dizajnérom (mimo Slovenska). Plánované moje „ukecávanie“ sa neplánovane  natiahlo do večerných hodín a mal som možnosť vyzvedať od študentov, čo si myslia naozaj o dizajne a o vnútornej architektúre. Zhrniem to: prevažne preto študovali tento odbor, lebo nič iné múdre im nenapadlo po strednej škole. Kde zostala zaujatosť, oduševnenosť? Naša generácia študovala dizajn, lebo to bolo našim snom a nie preto, lebo vonku pršalo a táto škola mala najbližšie strechu. Kým väčšina z mojich rovesníkov zostalo vo fachu a celkom úspešne sa uchytili, terajší absolventi sa väčšinou stanú len „plnkami do klobásy“. Zopár šťastlivcov vcucnú kuchynské alebo kúpeľňové štúdiá, ale väčšina nájde robotu úplne mimo ich štúdia (aj snov). Kde je chyba?

            Podľa mojich, oveľa mladších kamarátov aj kolegov, som len akýsi dinosaurus s mojimi  názormi na svet, na prácu, na klientov. Viem, že svet sa akosi rýchlejšie krúti okolo mňa, a keď nechcem vypadnúť z toho kolotoča, tak jednoducho musím študovať dianie okolo seba a akceptovať „nové pravidlá džungle“. Verím, že ten, ktorý je skutočný oduševnený blázon do svojho remesla a pracuje preto, lebo ho to baví, určite nájde uplatnenie (aj klientov). Veď je veľa ľudí, ktorí sú ochotní vyplatiť 70centov za skutočne dobrý jogurt aj vtedy, keď v hypermarketoch  „jogurty“ predávajú za polovicu.

 

Ing.Hruskó Krisztián, PhD.

Dizájner, prezident firmy Neopolis

 

www.neopolis.eu

 

obrázok (obývačka): prvá práca (turbolet motýľa) našej kolegyne Ing.Renaty Farbiakovej

Zobrazenia: 1960

Komentár


ARCHITEKT
Komentár osoby Martin Procházka o Máj 2, 2011 na 12:06

narazil som na jeden architektonický model v spojení s novými spôsobmi zobrazenia (video mapping) tak sa chcem podeliť:

 

na samotný videomapping je viac spôsobov (i programov), jeden dobrý zdarma a stále aktualizovaný je VPT a dá sa stiahnuť z tejto webstránky: http://hcgilje.wordpress.com/resources/video-projection-tools/

na videu vyššie je napojenie ovládania na tablet (pravdepodobne cez hodne používaný OSC protokol, ktorý zabezpečuje aby "veci spolu hovorili"), je to možné spraviť aj cez TouchOSC (ak by to niekoho zaujímalo alebo sa chcel tomu venovať, a ak sa už venuje nech sa mi určite ozve na nejakú spoluprácu :) : http://hexler.net/

 

vo videu je zaujímavé , okrem iného, aj možnosť simulácie tienenia budov


DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing. Juraj Karlík o Máj 2, 2011 na 9:59
:D

DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing.Hruskó Krisztián,PhD. o Máj 2, 2011 na 9:52

odkaz pre "generation next" stavebníctvo:


ARCHITEKT
Komentár osoby Martin Procházka o Marec 15, 2011 na 19:00

papierové modely sú stále cool a aj sa robia - v KE sa dal vidieť pri štadióne v showroome (aj keď sa mi zdá že tento je čiastočne tlačený cez 3d tlačiareň - pokrok sa zastaviť nedá ani pri tomto) - ( http://www.prodesign.sk/architektonicke_modely_rezidencia_cassovar0... ): 

 

bol som na návšteve pred pár mesiacmi v jednom ateliéri, mali modely hneď pri vstupe do ateliéru a cool to bolo tiež :D


DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing.Hruskó Krisztián,PhD. o Marec 15, 2011 na 18:31
ale je, škicovať v mierke dobrými proporciami a perspektve je základný kameň  - môže hociko hocičo iné tvrdiť - bez toho sa nezaobídeme. Papierové modely (staré zlaté časy :)

ŠTUDENT
Komentár osoby Lukáš Filip o Marec 15, 2011 na 18:19

:D

ja ceruzku rad do ruky chytim, ale kedze ma  na skole za 6 rokov ku tomu nikto velmi neviedol, vysledok bude priamo umerny mojim patetickym snaham z poslednych mesiacov :) najradsej by som pouzivanie kompov v prvych dvoch - troch rokov uplne zakazal, zadania, arch. studie, dvojbodove perspektivy, vsetko by sa riesilo v ceruzke. a kazdy rocnik by sa ukoncil papierovym (sadrovym, drevenym...)modelikom.

ale to uz nie je cool, ze :- /


DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing.Hruskó Krisztián,PhD. o Marec 15, 2011 na 18:07
:D hocijako začneme, bárs akú tému, stále skončíme pri vizualizáciách :DD, (sme už dajako deformovaní)

DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing Mikuláš Agárdy o Marec 15, 2011 na 16:12

Tie programy vaše si strčte do vrecka. mne stači ked niekto spraví ceruzkou škicku. To mi vela napovie co je v dotycnej osobe. chodte už kresliť! :D


ARCHITEKT
Komentár osoby Martin Procházka o Marec 15, 2011 na 16:06

Lukaš, ano trochu som to zobral zo svojho pohľadu na vec, netreba však chodiť až tak ďaleko - stačí aj do českých štúdií (často mi príde nejaká ponuka na mail na spoluprácu s obrázkami kde je iba ten soft zvládnutý - to je iba malý krôčik - background je nevyhnutný :)

 

čo sa týka samotného škola <-> prax, sito robí určite prax - škoda že firmy spolupracujú so školami tak málo, sito by bolo inak nastavené (aspoň ja mám taký dojem), a taktiež iba škola z teba odborníka (akéhokoľvek) nespraví , len ťa nakopne. Problém bude aj v peniazoch: ak je niekto odborník, oplatí sa mu ostať za ten plat na škole ?, to by ale vedel niekto iný rozprávať -  keď si prečítaš napr. tento článok o peniazoch pre budúce generácie, tak je jasné že viacej peňazí aj pre školy nie je.  Teraz je viac grantov na výmenné pobyty ako kedysi - určite by som aj to využil. Ale potom môže nastať depka keď sa vrátiš z podobného pobytu :) 


ŠTUDENT
Komentár osoby Lukáš Filip o Marec 15, 2011 na 7:07

no, Martin, mas pravdu ze je to iba nastroj, ale ja som to ani nemienil porovnavat s niecim ako je Vyonyx, skor som mal namysli kazdodenne velmi dobre zrendrovane veci, napr. najnovsie verzie Artlantisu su uz dostatocne schopne aby ponukli minimalne velmi kvalitne exteriery za minimum casu, takze ATL je uz taky napoly "magic button", viem o ludoch co uz urobia celkom schopne vize aj ked nevedia co to je textura alebo ako vytvorit vlastny shader :) (btw, o Renderspirite a Matusovi Nedeckom vie uz nejaky cas asi kazdy cechoslovak co ma s Rhinom nieco spolocne :))

 

ku tomu titulu, takisto suhlasim, ale v kazdom pripade sa nim chvalit nebudem, a akbyze ma niekto cerveny tak uz duplom nie , ide mi o tu cestu ktorou sa ku tomu titulu dopracujeme.ak zistujem ze mi vypadavaju zakladne zasady kreslenia, lebo ich odomna dlho nikto nechce (ale zato chce furu inych nepodstatnych volovin ) tak mi nepride zisk toho titulu inziniera velmi zasluzeny.

pretlkat sa praxou je uz potom ine kafe, teoreticky by to malo preriedit ludi s vedomostami a ludi iba s titulom... ale mam ten pocit ze to aspon u nas velmi nefunguje :) imbecilita je celebrovana, a talentom sa podhadzuju polena

 

 

© 2024  

Vytvorilo stavebnictvo.sk | partner : stavebnikomunita.cz |

  Používa

Symboly  |  Nahlásiť problém  |  Podmienky služby