DIZAJNÉR

Ako (ne)poskytovať služby - alebo o čom to celé je.

K napísaniu tohto krátkeho príspevku ma motivovala nemilá skúsenosť, ktorú myslím pozná každý, kto zažil aj niečo iné - a totiž úroveň služieb na Slovensku. Len málokedy sa dá pritom naozaj hovoriť o službách - či už sa jedná o predajňu potravín, reštauráciu, holičstvo alebo autoservis, väčšinou sa jedná len o poloprofesionálne predávanie tovaru. Paradoxne, aj samotná práca tu vystupuje ako tovar - bez formy a bez skutočného zmyslu. Nič v zlom, ale kto zažil rozdiel medzi dobrou a zlou službou, vie dobre o čom hovorím.
Aj a práve preto zámerne nehovorím o predávaní služieb (Aj keď pôvodný nadpis mal byť: Predávanie služieb na Slovensku) - lebo každý, kto nieje od prírody slepý vie, že poskytovanie služieb nemá s peniazmi nič spoločné.
Necítim sa dostatočne skúsený alebo povolaný na to, aby som niekomu radil ako má poskytovať, alebo predávať služby ale čo môžem urobiť je, napísať čo robím ja:

Snažím sa druhým pomôcť.
Tým myslím skutočnú pomoc v profesii ktorú robím, bez pretvárky a bez počítania, koľko zabitého času ma to bude stáť. Mávame z času na čas klienta, ktorý si všetky naše návrhy a cenové ponuky musí silou-mocou porovnať s ostatnými a aj tak sa nakoniec vráti k nám. Ušetril by veľa času a námahy, keby od začiatku veril, že sa mu naozaj snažíme pomôcť a nie len vytĺcť z neho prachy za každú cenu.

Myslím to vážne.
Všetko čo robím, robím naplno. Moja práca nieje výsledkom víkendového kurzu ale poslaním, ktoré chcem napĺňať minimálne do konca svojho života. Zodpovednosť za všetky rozhodnutia a chyby je samozrejmým princípom a každodennou realitou, ktorá občas bolí.

Usmievam sa.
Niekedy viac, niekedy menej, no neprestávam s tým, kým nevidím úsmev aj na druhej strane. Nemyslím tým však v reklamách tak populárny výraz tváre, ale skutočnú radosť zo života, ktorá pramení z vnútra a ktorú rozoznajú ľudia až keď sú na rovnakej vlne. Až vtedy viem, že moja služba má naozaj zmysel.

Myslím, že keby sa týmito pravidlami riadili všetci, čo poskytujú akékoľvek služby, zlepšila by sa úroveň služieb na Slovensku a nielen to - ľudia by sa cítili pri vybavovaní každodenných záležitostí oveľa lepšie.
Je mi jasné, že týmto blogovým príspevkom môžem pomôcť konkurencii v každodennom zápase o priazeň klienta a pripraviť tak seba a kolegov o prácu... ale ak tým pomôžem čo i len trochu zvýšiť úroveň služieb na Slovensku, tak tú cenu s radosťou zaplatím.

Ing. Juraj Karlík

bytový architekt / dizajnér

Neopolis - interior design studio

www.neopolis.eu


  • PROJEKTANT

    Milan Olšavský

    Pekne, úplne súhlasím, jednoduchý recept na budovanie úspešného podnikania v poskytovaní služieb .

    +1


  • DIZAJNÉR

    Ing.Hruskó Krisztián,PhD.

    ...čo nato povie väčšina dodávateľov (obchodníkov):

    Karlos, mnoho ľudí si to tak aj myslí ako to píšeš a veľmi ľahko sa dokážu sa stým stotožniť, no bohužiaľ ich rozmýšľanie je veľmi objektívne  - práve preto názor väčšiny "bežného slovenského podnikateľa" : klienti = idioti . Nikto si ani nepremýšľa nad tým, že som ja niečo pokazil, alebo nedodal alebo meškal.


  • FIRMA

    Zdenka Švábeková

    Plne súhlasím


  • FIRMA

    Margaréta Šamliová

    plne súhlasím...denne to tiež riešim aj keď mam cenu prace rovnakú ako fuškár, ale ja ponukám komplet služby so zárukou.


  • FIRMA

    Zdenka Švábeková

    Bohužiaľ vybudovali sme si systém čo je lacné to má prednosť, ale mali by sme sa pozerať viac na referencie, kvalitu a práve tá nám pri fuškároch a falošných "živnostníkov" uniká. Falošnými som to nazvala preto, lebo nedávajú doklad, často nie sú vyučení, odvedú neskutočne zbabranú prácu, alebo ju nedokončia vôbec.


  • DIZAJNÉR

    Ing.Hruskó Krisztián,PhD.

    ... hlavne, že sa im (nám) to ide... :)


  • STAVEBNÝ DOZOR

    Ladislav Mihálik

    V poslednom čase sa na Stawebníctve rojí také množstvo zaujímavých článkov, že jeden ani nestačí reagovať. :–)  Tento ma tak zaujal, že sa vopred ospravedlňujem, ak dľžka môjho príspevku presiahne dľžku článku. :–)

    „Predávanie“ služieb si ešte viem predstaviť pri projektovaní, kde výsledkom konzultácií s klientom predsa len je „výrobok“, čiže projektová dokumentácia.

    Inžinierske činnosti (či už tzv. „vybavovačky“ rôznych povolení a rozhodnutí, alebo technický, či stavebný dozor) sú už aj podľa názvu naozaj len činnosťami, čiže v pravom význame slova službou. Tri okruhy zásad spomenuté v príspevku sú skvele vypichnutou podstatou KVALITNÝCH služieb. Chce ale vôbec náš slovenský klient niečo ako kvalitu, ktorá je u nás všeobecne považovaná za akýsi nadštandard, alebo mu ide hlavne o to, aby to bolo čo najlacnejšie?

    Z vlastných skúseností musím potvrdiť, že známy výrok „nie sme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť kupovať lacné veci“ u nás pochopil len málokto.  Aj u tých najväčších firemných investorov sa za úspešné obstarávanie považuje také, keď sa podarí tendrujúcich stlačiť evidentne pod hranicu rentability.  Hlavné je, že manažéri zodpovední za výber budú top-manažmentom pochválení a náležite odmenení. To, že sa dodávateľ potom zákonite musí pokúšať nejako „racionalizovať“ náklady na zhotovenie výrobku, či poskytnutie služby, čo sa následne tiež zákonite nemôže neprejaviť v jeho kvalite, je už druhoradé. Čoraz častejšie zažívam prípady, keď „víťaz“ výberového konania po ukončení elektronickej aukcie a vychladnutí hláv začne strečkovať a žiadať zmäkčenie zmluvných podmienok, ba dokonca radšej oželie zábezpeku a od projektu úplne odstúpi. A opakujem, to je prax u megainvestorov, čo potom „obyčajní ľudia“.

    Žiť a nechať žiť? Win-win? Nedávno som kdesi čítal výstižné „Len vtedy môžeme mať spokojného pacienta, ak ho lieči spokojný lekár!“.  :–)

    Ja to tiež „myslím vážne“ so svojou prácou, chcem v nej odovzdať maximum, lebo len tak ma bude napľňať, ale aby som sa jej mohol naplno venovať, musí mi odmena za ňu umožniť aspoň trochu slušne žiť. Predstavy zákazníkov o cenách, za ktoré by sme mali „predávať“ produkty projektovej, alebo inžinierskej činnosti sú na Slovensku veľmi silne zdeformované, ak sa mám vyjadriť spisovne. Možno za to môže móda výpredajov, keď zľavy bežne dosahujú „až 70%“. Takto si zákazníka vychoval obchod. A nám, ak to chceme neutešený stav v našej branži aspoň trochu zmeniť nezostane nič iné, len si našich klientov trpezlivou osvetou náležite prevychovať. :–)


  • DIZAJNÉR

    Ing. Juraj Karlík

    Kvalita versus Cena - večná téma nielen na Stawebníctve :-) So službami na Slovensku je to žiaľ vážne tak ako píšete - málokto je ochotný zaplatiť kvalitné služby, hoci s cenami tovaru nemá najmenší problém. Ja v takomto prípade detailne vysvetľujem, prečo daná služba stojí koľko stojí. Argumenty však musia byť pravdivé a založené na reálnych číslach a skúsenostiach. Klient nieje blbý - dokáže si spočítať reálne dôsledky zlého (lacnejšieho) rozhodnutia ak ho na to niekto náležite upozorní (napr. nejakým odstrašujúcim príkladom, ktorý sa skutočne stal). Ak ani to nezaberie a ponuka je stále nízka, zvyknem klienta odkázať na konkurenciu, alebo ponúknuť iné riešenie - Niesme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť robiť lacné projekty.


  • PROJEKTANT

    Milan Olšavský

    Veru niesme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť ponúkať lacné služby. vERU hypermarkety ľudí naučili nakupovať tovar v zľave.

    To musia cenové ponuky aj u nás vyzerať nasledovne ?

    Bežná cena 100 , u nás len 85, ale tento mesiac v akcii za 75 prípadne sa môžeme ešte dohodnúť na 55 ak zaplatíte zálohu vopred  ?!?

    Minule som mal možnosť vidieť na novopostavenej budove nápis "TOTÁLNY VÝPREDAJ BYTOV" :-(


    Napadá ma či už niekto skúsil prísť do právnickej kancelárie a zjednávať 30 % zľavu pre bežný úkon ? Najskôr by nepochodil.


  • DIZAJNÉR

    Ing.Hruskó Krisztián,PhD.

    Milan, trh je ako hojdačka, na jednej strane je dopyt na druhej ponuka. Ak projektant je skvelý odborník obrovskou skúsenosťou a desiatkami a stovkami spokojnými klientami, tak nemusí vycapiť na kanceláriu "Totálny výpredaj". Ak si predstavujem hojdačku tak, že na jednej strane je nedostatok na druhej strane je prebytok, tak tú jemnú "nadváhu" čo prehodí buď na jednu buď na druhú stranu tú hojdačku sa volá SLUŽBY. Kvalita našich služieb určí či máme prácu (dobrú a veľa) alebo trpíme akutným nedostatkom.


  • ARCHITEKT

    Martin Procházka

    povedal by som, že porovnávanie cien je nutnosť, tiež nekúpim v obchode prvú vec ktorú vidím...inak súhlas :)...k zľavám: ja to vidím i ako časť reklamného triku na spôsob, že nejak sa to povedať musí čo máme na predaj, zaujať...a možno by som pridal ešte jedno heslo na koniec: VYDRŽAŤ !


  • REMESELNÍK

    Mgr. Tomas Petko

    Pekny clanok sluziaci pre obchodnicku cinnost v tejto sfere. 

    Pokial ide o cenu prace, tak si myslim, ze je potrebne danemu zakaznikovi vzdy co najdetajlnejsie vysvetlit z coho vsetkeho sa ta cena sklada, co ta konkretna zakazka v sebe odnasa. Jednoducho ukazat vsetko to, co za svoje peniaze zakaznik dostane (vyrobok alebo sluzbu).


  • FIRMA

    Margaréta Šamliová

    súhlasím, ale ako konkurovať cenou aj pri detailnejšom vysvetlení, keď fuškár neplatí odvody a dane a má polovičné ceny prace? To sa jednoducho nedá ! Alebo ide dole cena alebo kvalita ak chceme prežiť na trhu.