Čo by ste povedali na teóriu: dizajn interiéru má veľa spoločného s hororom Silent Hill?

Na prvý pohľad je to dosť uletená a nezvyčajná teória, no pokúsim sa to vysvetliť.

Väčšina ľudí, často aj samotní dizajnéri si myslia, že naše dizajnérske remeslo je vlastne o kreslení. Nie sú ďaleko, ale nie je to úplná pravda. Nakoľko neustále pracujeme s ľuďmi, preto často naša profesia je viac psychologická ako umelecká. (Vlastne, to som si uvedomil až predvčerom - po 15 rokoch dizajnovania). Estetická kvalita interiéru  sa jednoznačne veľmi ťažko hodnotí. Darmo by sme hľadali objektívne merateľné jednotky, podľa čoho by sa dala posudzovať umelecká hodnota/kvalita interiéru. A to preto, lebo všetko je individuálne, potreby a názory každého z nás sú diametrálne odlišné. Ani tá najkvalitnejšia práca, alebo ten najlepší interiér nemá hodnotu, keď sa nepáči klientovi. Čo je potom kvalitný a hodnotný dizajn? Keby som sa na túto otázku opýtal mojich nesmierne talentovaných kolegov, dodávateľov alebo klientov, všetci by odpovedali inak. Obchodník, ktorý roky predáva dizajn by povedal, že dobrý dizajn sa vyznačuje tým, že väčšine ľudí sa to páči, a preto sú to ochotní aj kúpiť. Esteticky a filozoficky zdatní laici by povedali: ak dizajn splní účel a stopercentne spĺňa funkciu, tak je to dobrý dizajn. Tí, ktorí sa venujú aktívnej tvorbe 1-2 roky odpovedia: kvalitu dizajnu jednoznačne určí samotná estetická hodnota dizajnu. Výrobcovia, ktorí vyrábajú naše „halucinácie“ by pridali, že musí byť aj vyrobiteľný - čím jednoduchšie a lacnejšie, tým lepšie. Dizajnéri, ktorí robia dizajn 4-5 rokov a majú za sebou množstvo projektov a klientov, by so všetkým súhlasili, ale oni by to tromfli tým, že môžeme vytvoriť krásny dizajn, čo by vedeli vyrobiť bez problémov výrobcovia, ale keď sa to nepáči klientovi, tak ani najlepší projekt nestojí za cent.

Kvalitný dizajn je vlastne výborne „prečítaný“ klient, plus krásny, praktický interiér. Keď sa vie dizajnér dokonale vžiť do koži klienta, pochopí jeho túžby, jeho estetiku a pridá svoju profesionálnu skúsenosť - vytvorí dielo, ktoré pretromfne aj klientove sny; Tomu sa hovorí - kvalitné profesionálne služby – kvalitný interiér.

Ako s tým súvisí film Silent Hill? Silent Hill bola šedá zóna sveta, kde skutočnosť sa miešala s fikciou. Kde pravdy boli len polopravdy, kde potlačené city a premlčané fakty pôsobili nesmierne problémy. My, dizajnéri pracujeme tiež často v takej šedej zóne, rovnako ako psychológovia. Oni zmapujú ľudské správanie, my estetické cítenie a túžby ako chcú ľudia bývať. Oni sa snažia pomôcť ,resp. vyliečiť pacienta, ktorý svoje problémy často premlčí, bojí sa zbaviť svojej sociálnej masky, bojí sa byť úprimný. My, dizajnéri sa pokúsime vytvoriť interiér, ktorý sa páči ľuďom. Niekedy máme veru aj my veľmi ťažkú úlohu, keď ani samotný klient nemá jasné čo chce, resp. bojí sa odhaliť svoje skutočné túžby o svojom bývaní. Radšej sa drží podľa nejakej všeobecne uznanej schémy/šablóny (ako trebárs: architektonický funkcionalizmus), aby nevyzeral so svojim vkusom pred ostatnými ako outsider.

Magické slovo alebo liek na zrušenie tejto tzv. šedej zóny je autenticita. Po slovensky: úprimnosť. Keď sme otvorení k svojim zamestnancom alebo klientom, nič nepremlčíme, oni budú k nám rovnako úprimní, lebo vedia, že hráme s otvorenými kartami. Keď sa snažíme niečo ututlať, premlčať, vidieť to ihneď na našom správaní aj na našej práci. Môžeme si byť istý, že našu uzavretosť budú ostatní opätovať uzavretosťou. Vlastne, sami sebe skomplikujeme život – vytvoríme, alebo prehlbujeme šedú zónu. Keď chceme skutočne pomôcť našim klientom a netúžime len po ich peniazoch, tak potom nemáme čo skrývať. Ak sme úprimní, práve sme urobili prvý krok k profesionálnej kvalite našich služieb.

 

Ing. Hruskó Krisztián, PhD. (dizajnér)

www.neopolis.eu

Zobrazenia: 452

© 2024  

Vytvorilo stavebnictvo.sk | partner : stavebnikomunita.cz |

  Používa

Symboly  |  Nahlásiť problém  |  Podmienky služby