Zdravím vospolok.
Začnem na rovinu, na túto stránku som sa prihlásil lebo chceme si s priateľkou postaviť RD. Problémom sú samozrejme financie, konkrétne chcel by som ich obmedziť na 40tis EUR, aby som to potiahol do extrému tak je to vrátane vybavenia. Vzhľadom na to, informácie z tejto stránky budem skôr ťahať ako prispievať chcem sa opýtať na váš názor, negatívne odpovede samozrejme neberiem :) Chcem si svoj dom postaviť pokiaľ sa dá svojpomocne.
Moje predstavy:
Materiál - v maximálnej možnej miere prírodný čiže drevo (u nás je ho požehnane), kameň, slama (?).
Rozmery, Poloha - ideál by bol 100štvorákov, chcem využiť aj podkrovie. Situovaný má byť na dedine (okrem iného aj kvôli cien pozemkov, ideálne Poráč - ak neviete vygoooglite), niekde na svahu, kockaté domy na štvorcovom vodorovnom pozemku nie sú podľa môjho vkusu.
Vzhľad - kombinácia starého aj nového, bývam na dedine takže tradičné ľudové veci su môjmu srdcu blízke, ale v maštali bývať zase nechcem. Z bungalovu, kockatých miestností a všetkého všedného mám migrénu, dom musí byť určite originálny.
Životnosť - ako to povedať, nech ma prežije
Na koniec ešte, chcem aby bol môj dom nízkoenergetický resp. pasívny.
Som zvedavý na vaše odpovede :)
Značky:
Kazda poziadavka investora by mala byt pre projektanta vyzvou. Z praxe vsetci vieme ze projektanti robia zazraky na pockanie a vsetko ostatne do dvoch dni.. Uvedomujem si ze dom sa nestavia na par rokov a nieco ma vydzat, ale aj investor si musi uvedomit ze NIC nieje zadarmo.
Vase podmienky (podla mna) vobec niesu skromne ale zmensovanie "stvorakov" to nevyriesi...
Len ilustracne, ja som do rekonstrukcie vlastneho bytu vrazil cca. 17tis. Eur. a zdaleka nieje dokonceny...
Bol som usetreny nakladneho zakladania, murovania stien, vencov, armovania, betonovania, zateplovania, riesenia zelenej strechy, financne narocnej technologie na nizkoenergeticke a pasivne domy, riesenia pripojok atd...
NEMAM v byte ziadnu bateriu co sama tancuje, svetlo so stmievacmi alebo podobne fajnovosti.
Z vasho prispevku som vycital:
CHCEM VSETKY VYCHYTAVKY, ABY TO VYZERALO SUPER A BOLO ZA DARMO... NEDA SA NEBERIEM...
Nechcem Vas odradzat, ale pri novostavbe na "zelenej luke" /hoc aj svojpomocne/ sa k sume 40 tis. dopracujete, ani nebudete vediet ako ! (zakladanie do svahu, zelena strecha, pasivny dom) K materialom treba pripocitat aj peniaze za pracu a ako som tu v nejakom clanku cital: stavba domu nekonci hrubou stavbou, takze rozhodne treba mysliet aj na zariadenie a kuchynu nebudete chciet v novom dome niekde z vypredaja... Ja by som si to dobre rozmyslel.
Kazdopadne Vam drzim palce a urcite budem sledovat dalsi vyvoj, ak sa do toho pustite a nebude tajomstvom ako to napreduje. Dufam ze Vas moje riadky neurazili, berte ich prosim ako dobre mienene rady, ku ktorym som sa dopracoval vlastnou (ne)skusenostou a verte, na buduce to spravim inak.
Urážať sa nemám prečo :) Som ale dostatočne tvrdohlavý aby som do takejto výstavby šiel...
"v Cesku je na pasivni dum dotace 220.000,- Kc"
Na jednom blogu som našiel takýto výrok od p.Svobodu (z roku 2009). Existujú na aj Slovensku nejaké dotácie v tomto smere?
Zahryziem sa do tvojej vety: Materiál - v maximálnej možnej miere prírodný čiže drevo..
Plast je, ale tiez z prirody ci z marsu? :-P Alebo vdaka prirode a sikovnosti cloveka ;)
Ak chces cenovo vybornejsi dom napriklad nie z dreva.. Tak neodporucam ani yto ani tehlo fix.. Vyborna cenova alternativa betonove vibrolisovane tvarnice.. 1m2 = 10eur... Ak chces riesit, ze to neni prirodne, tak cement tereticky je a 80% v tom je riecny strk - cize aspon kamen z tvojej poziadavky tu je ;) . Pri tuhnuti sa nepouziva ziadny vypalovaci proces ako je to u tehlach, preto ta nizka cena.. na bungalovcek by som siel aj do 15cm sirky, na podkrovny dom 20cm hrubka nosneho muriva.. Ale toto murivo musis izolovat, je beton.. A tu uz zase mozme riesit co je priroda a co nie je ;) ale secko je prirodne, aj ropny produk polystyren (ropa = hnilobny proces prahystorickych rastliniek).. Napriklad neopor ak das 30cm... cena tohto muriva s betonom spolu bude 1m2 = 26eur s DPH a s makroflex PU lepidlo na eps.. R = 9.4 .. Teraz pohladaj, ktora ytotehlofixka ma R 9.4 a ak ju najdes vsimni si rozdiel v cene minimalne 2,5 x ..
dobra pevnost, zvukotesnost a hlavne tenkost!
Na 100 stvorakov das za komplet vibrolisovane betonove murivo nosne, prieckove a preklady cca do 2500e..
Moj odhad..
http://www.pasivnydom.net/laden/
Ak chceme riešiť čo prírodné je a čo nie tak to rovno prejdime k téme či bolo skôr vajce alebo sliepka alebo kto ďalej dociká...
Napr drevo ak som už niekde spomínal mám v mojom prípade prakticky zadarmo. Tie tvarnice vyzeraju zaujímavo, práca tým musí byť rýchlejsia a jednoduchšia ako s drevom. Určite sa na to pozriem. No zaujímal by ma aj názor ostatných.
PS.: Ako sú riešené tepelné mosty na strope/podlahe?
Oka nemam nic proti ;) Necital som si ze drevo zadarmo.. Tak moje slova mozu pouzit, ktory nemaju zadarmo drevo.
Napada ma ale, že v prípade, že staviam dom do svahu tak by sa dali tieto tvárnice použiť na "zakopané" priečky.
Čo sa týka bet. tvárnic, dobrý nápad aj po cenovej stránke, ale zatepľovať priestor z vnútra a ukladať teplo do vzduchu, ktorý musím z hygienických dôvodov stále meniť, mi nepríde ako najmúdrejšie riešenie. Skôr by som betón umiestnil do vnútra, zateplil z vonku a zruším nezmyselné ochladzovanie konštrukcie v strope a podlahe medzi izoláciami, zabezpečím vyššiu tepelnú zotrvačnosť a vyššiu akumuláciu tepla.
Nikde neni napisane, ze sa to musi zateplovat z vnutra.
Ale najspravnejsie je zateplovat z vnutra EPS ak sa prihliada na difuznu logiku. Cize difuzny odpor z interieru velky a do exterieru maly. Proste ta ista logika ako z paro zabranamy, a paropriepustkami.
nie naopak ??? zateplovat pokial mozno hlavne z vonku !! z vnutra sa zateplovat neodporuca a robi sa to len nudzovych pripadoch /pamiatkovo chranene budovy a pod../
Aj koli spominanej tepelnej zotrvacnost, kumulacii tepla, fazovemu posunu a difuznej otvorenosti systemmu z vnutra von a samozrejme aj polystyrenom len pokial by som musel. Mineralna vlna ma podstatne lepsie vlastnosti ako polystyren aj ked mam taky pocit ze s takym rozpoctom tu zbytocne nieco vypisovat...
Ty hovoris, ze najskor napriklad strecha: ma ist z interieru paropriepustna folia a potom paro zabrana... Vobec to nie je pravda co sa tyka EPS... S eps je najspravnejsie zateplovat zvnutra.. medzi prieckami a obvodom maju byt medzery cez ktore sa to EPS pretahuje... Proste difuzna logika nepusti...
co sa tyka strechy urcite nie, mas samozrejme pravdu: najprv parotesna , izolacia a potom paropriepustna.. ALE !!!
V prvom rade z vnutra nezateplovat vobec, pokial nemusim a pri novostavbe nemusi ! Difuzny odpor jedneho materialu je len jedno nie jedine kriterium navrhu skladby konstrukcie, vplyva na to vela faktorov. Ak zateplis z vnutra, moze sa ti lahko stat ze /priebeh parcialnych tlakov/ kondenzacna zona vznikne na styku este v podstate ochladzovaneho muriva a EPS na vnutornej strane objektu co zapricinuje vznik plesni atd... To budu dychat dlhe roky kym to nezdegraduje do stadia ze to budu musiet rozobrat a urobit inac, ale to uz budu vsetci alergici. Takze ak sa zatepluje z vnutra je nutne robit prevetravanu strbinu alebo difuzne uplne uzatvorenu vrstvu /olejovy nater ale su samozrejme aj ine moznosti - parotesna folia/aby ti nevnikala vlhkost do konstrukcie. Cim sa samozrejme oberame o priestor v int. a dalsie hore spominane vyhody murovanej "teplej" konstrukcie. Ja osobne niesom nakloneny ani jednej alternative.. Do projektu novostavby by som to JA rozhodne nikdy nedal.
Vypracujeme svetlotechnický posudok.
svetlotechnika - vypracujeme svetlotechnický posudok pre Váš projekt.