Vetracie je dôležitou súčasťou zdravého bývania. Pomáha udržiavať v interiéri čerstvý vzduch a znižuje vlhkosť, ktorá môže viesť k tvorbe plesní a roztočov. Správne vetranie vám tiež pomôže ušetriť za energie, pretože zabraňuje znehodnocovaniu vnútorného ovzdušia.

Základné princípy vetrania

  • Krátko a intenzívne. Dĺžka vetrania závisí od vonkajšej teploty. Čím je vonku chladnejšie, tým kratší dobu vetrajte. V zime postačí 5 minút, v lete 10 - 15 minút. Intenzívne vetranie zaistí rýchlu výmenu vzduchu a zabráni prechladnutiu interiéru. Otvorte okná dokorán a nechajte vzduch voľne prúdiť.
  • Niekoľkokrát denne. Vetrajte 3 - 4 krát denne, aby sa v interiéri udržiaval čerstvý vzduch a vlhkosť sa nezrážala na oknách a stenách. Ranné vetranie zaistí čerstvý vzduch na celý deň. Vetrajte aj po varení, sprchovaní a sušení prádla, pretože tieto aktivity zvyšujú vlhkosť v interiéri.
  • Průvan. Otvorte okná na opačných stranách domu alebo bytu, aby mohol vzduch voľne prúdiť. Průvan zaistí efektívnejšiu výmenu vzduchu a zabráni stagnácii vzduchu v rohoch. Vytvorte průvan v čo najkratšej vzdialenosti medzi oknami, aby sa vzduch v interiéri čo najrýchlejšie vymenil.
  • Vlhkomer. Vlhkomer vám pomôže sledovať vlhkosť v interiéri. Ak je vlhkosť v interiéri vysoká (nad 60 %), vetrajte častejšie a dlhšie. Alebo použite odvlhčovač. Odvlhčovače fungujú tak, že nasávajú vlhký vzduch a kondenzujú z neho vodu. Vlhký vzduch je potom vypúšťaný späť do interiéru s nižšou vlhkosťou.

Vlhkosť, plesne a vplyv na naše zdravie

Vysoká vlhkosť v interiéri podporuje tvorbu plesní, ktoré predstavujú vážne zdravotné riziko. Plesne produkujú spóry, ktoré sa vznášajú vo vzduchu a pri vdechovaní môžu spôsobovať:

  • Alergické reakcie - Kýchanie, rýmu, kašeľ, svrbenie očí a kůže, zhoršenie astmy.
  • Infekcie dýchacích ciest - Zápal průdušiek, zápal pľúc, alergická bronchopulmonálna aspergilóza.
  • Dráždivé účinky - Bolesť očí, nosu a krku, podráždenie kůže.
  • Zhoršenie chronických ochorení - Plesne moga zhoršovať priebeh chronických ochorení, ako je astma, chronická obštrukčná pľúcna choroba a cystická fibróza

Okrem zdravotných rizík

  • Poškodzovať konštrukciu domu - Plesne napádajú omietky, tapety, drevo a iné materiály.
  • Spôsobovať nepríjemný zápach - Plesne produkujú charakteristický "plesňový" zápach, ktorý je veľmi nepríjemný.

Ako najlepšie vetrať v lete

  • Vetrajte skoro ráno alebo neskoro večer, keď je vonku chladnejšie. Vetracie počas horúceho dňa môže spôsobiť prehrievanie interiéru. Využite chladnejšie nočné a ranné hodiny pre vetranie.
  • V prípade smogu vetrajte menej a s rozvahou. Smog sa môže v interiéri kumulovať a zhoršovať kvalitu ovzdušia. Vetrajte krátko a intenzívne, keď je koncentrácia smogu nízka.

Využite ventilátory, ktoré pomôžu urýchliť výmenu vzduchu a ochladiť interiér. Ventilátory pomôžu cirkulovať vzduch a znížiť jeho teplotu.

Zvláštne rady pre zimu

  • Vetrajte krátko a ráno, keď je vonku najchladnejšie. Ranné vetranie zaistí čerstvý vzduch na celý deň a zabráni prechladnutiu interiéru.
  • V prípade silného mrazu vetrajte menej a s rozvahou. Silný mráz môže spôsobiť prechladnutie interiéru a potrubia. Vetrajte krátko a intenzívne, aby sa interiér ochladil, ale neprechladol.
  • Po vetraní zatvorte okná a stlmte kúrenie, aby sa interiér rýchlejšie vyhrial. Vykurovanie studeného interiéru je energeticky náročné.

Dodržiavaním týchto základných princípov vetrania a špeciálnych rád pre zimu a leto si zabezpečíte zdravé a príjemné prostredie pre seba i svoju rodinu.

Zdroj: https://szu.cz/temata-zdravi-a-bezpecnosti/zivotni-prostredi/ovzdus...

 

Zobrazenia: 16

© 2024  

Vytvorilo stavebnictvo.sk | partner : stavebnikomunita.cz |

  Používa

Symboly  |  Nahlásiť problém  |  Podmienky služby