Podľa najnovšej správy spoločnosti Colliers, ExCEEding Borders: Retail 2026, zaznamenávajú retail parky v regióne strednej a východnej Európy (CEE) aj naďalej dynamický rast, ktorý je podporený silným dopytom zo strany diskontných reťazcov, rastom reálnych miezd a stabilizáciou inflácie. Tento formát sa ukazuje ako najodolnejší segment retailového trhu vďaka svojej nenáročnosti, nízkym prevádzkovým nákladom a schopnosti prispôsobiť sa meniacim sa spotrebiteľským preferenciám.
Diskonty ako hlavný ťahúň retailovej expanzie
Reťazce ako Pepco, Lidl, TEDi, Action či nováčik na trhu Woolworth, menia tvár maloobchodu. Pre svoje umiestnenie preferujú retail parky, najmä v menších mestách a predmestiach. Tieto aktivity prispievajú k značnému nárastu retail parkov v regióne.
Spotreba domácností sa v regióne zvyšuje aj napriek inflačným tlakom a väčšina krajín strednej a východnej Európy vykazuje rast maloobchodného obratu. Poľsko (+4,8 %), Česká republika (+4,5 %) a Bulharsko (+6,8 %) patria k najvýkonnejším. Naopak, Slovensko prechádza obdobím mierneho ochladenia.
Globálne zaznamenávajú budúce projekty v komerčných nehnuteľnostiach silný posun k ESG a udržateľnosti a zameriavajú na energetickú efektívnosť, zelené plochy a dopravnú dostupnosť. Tieto kritériá sa stávajú kľúčovými pri investičnom rozhodovaní aj v retailovom segmente.
Výstavba retail parkov sa presúva do lokalít s 10–50 tisíc obyvateľmi, kde nahrádza absentujúce tradičné nákupné centrá. Retail parky sa tu stávajú komunitnými centrami a lokálnymi spoločenskými uzlami, pretože nové projekty stále častejšie integrujú gastronómiu, zábavu a voľnočasové aktivity.
Potenciál regionálnych trhov na Slovensku
Na Slovensku je aktuálne 132 retail parkov s celkovou prenajímateľnou plochou približne 870 tisíc m². Najviac projektov vzniká v mestách s menej ako 50 000 obyvateľmi, čo potvrdzuje posun developerského záujmu mimo Bratislavy. Vo výstavbe sú ďalšie projekty s plochou viac ako 70 tis. m2.
„Retail parky sa na Slovensku stávajú hlavným nákupným formátom mimo veľkých miest. Ich popularita rastie vďaka kombinácii cenovej dostupnosti a lokálnej dispozície. Ponúkajú množstvo zaujímavých značiek a oslovujú kúpnu silu v regióne,“ hovorí Lenka Štibraná, Retail Agency Colliers na Slovensku.
Vyhliadky na rok 2026
Kľúčové investičné skupiny ako Saller Group, Immofinanz či CPI Property Group rozširujú portfóliá naprieč krajinami CEE, pričom výnosy z retail parkov sa v regióne pohybujú medzi 7,0 – 8,5 %. Podľa Colliers bude segment retail parkov na Slovensku naďalej ťažiť z diskontných značiek, ktoré v poslednom období vstúpili na trh. „Zároveň, evidujeme útlm silnej expanzie diskontných hráčov, v roku 2026 si budú jednotlivé lokality vyberať precíznejšie,“ ozrejmuje Štibraná.
Vypracujeme svetlotechnický posudok.
svetlotechnika - vypracujeme svetlotechnický posudok pre Váš projekt.