Zelený dekel je fenomén. Označuje problém, ktorý možno všetci poznáme , ale ťažko ho dokážeme pomenovať.

Poviem Vám skutočný, a pre mňa veľmi poučný príbeh. Možno mnohí z Vás sa v ňom trošku spoznajú.

Nie je to môj príbeh. Počul som to v jednom klube, kde majitelia firiem porozprávali svoje zážitky s klientmi.  Rozhodol som sa, že o toto „ story“ sa podelím s Vami.

Spomínaný pán je vodár, ktorý na jednej záhradke pripravil vodnú šachtu, zo všetkým čo k tomu patrí: bola vybetónovaná, gumová- medená- plastová- všelijaká- hydroizolácia, najlepšie vodovodné batérie podľa najposlednejšieho výskumu NASA atď... Keď sú medzi vami čitateľmi vodári,  tak určite vedia, čo všetko do takej šachty patrí. Čiže šachta bola skvelá, už sa len do nej nasťahovať... S veľkou pýchou a hrdosťou ukázal výsledok svojej práce klientovi, čakajúc patričnú pochvalu a finančnú odmenu. A dotyčný zákazník len ohŕňal nosom:  napojenie vody bolo príliš nízko – vodár opravil, izolácia nebola podľa jeho predstavy – vodár opravil, batériu by chcel inú – vodár vymenil. Výhovorky donekonečna. Až po dlhej dobe klient „spomenul“ že v podstate všetko by bolo OK aj predtým, len farba poklopu bola hnedá a on si vždy vo svojich snoch predstavil ideálnu vodná šachtu, tak tá šachta mala vždy zelený dekel. Na šľak trafenie. Poklop sa vymenil na zelený a klient bol extrémne spokojný.

 

     Je to banalita, alebo možno si myslíte, že je to čisté sekírovanie. Verte tomu, nie je. Síce mám technické vzdelanie. Profesia dizajnéra vyžaduje väčšinou logické rozmýšľanie často alternatívne alebo nelineárne riešenie problémov, ale pracujeme s emóciami. Keď predstavujem klientovi hotový projekt, alebo odovzdávam finálny interiér, logika a rozum ide bokom, pocity sa dostanú k slovu:

    Stačí zmeniť odtieň stien (banalita) ale zrazu z neodovzdávateľného projektu sa stane najlepší projekt pod slnkom. (viď: Juraj Karlík – farebnosť v interiéri) Jedna vymenená lampa (banalita) a zrazu z  minimalistického interiéru sa stane pohodlný domov.Vymeniť záves na inú farbu (banalita) a nudná obývačka sa mení na „cool“ retro. (alebo naopak)

 

     Príkladov je ešte mnoho. Nemusíte byť ani architektom ani dizajnérom, môžete mať hocijakú profesiu. Stačí keď pracujete s ľuďmi a môj/náš príbeh  by ste určite dokázali doplniť vlastnými skúsenosťami. (budem veľmi rád). Zbagatelizovať dôležitosť „zeleného dekla“ je obrovská chyba. Často naši noví kolegovia nechápu,  prečo ich sekírujem takými drobnosťami ako: záclonu potiahni na vizualizácii až po zem, nakresli podlahovú lištu, zväčši koberec o 20%, vyhoď tú vázu so stola a daj namiesto nej ikebanu...  Sú to nepodstatné veci pre dizajnéra, ktorý vytvoril super nábytok a krásny priestor. Ale možno kvôli takým nedefinovateľným drobnostiam dajú prerábať klienti komplet interiér (niekedy aj 2-3krát).

 

       Dnes som predstavil projekt interiéru, kde náš zákazník (docela fajn chlapík) bol výsledkom  celkom spokojný. V podstate sa mu všetko páčilo: „ale na tej obývačke je niečo, čo nedokáže opísať alebo definovať, niečo mu tam chýba/vadí“ – zelený dekel – klasický príklad. Takže zostáva nám to vystopovať...

       Možno veľa z Vás sa po prečítaní buchne po hlave a povie „veď koľko času som sa venoval prerábkam, alebo vypracovaní cenových ponúk zbytočne, kde všetko bolo nádejné a už len chýbal ten posledný „ťah na bránu“. Projekt sa nezrealizoval, alebo bol neodovzdateľný a do dnešného dňa nechápem prečo. Kde bola chyba?“.

Než sa pustíte do kompletnej rekonštrukcie projektu, hľadajte najskôr tie „bugy“, tie zdanlivo maličké technické alebo emocionálne nedostatky – alias: zelený dekel. Možno Vám to ušetrí množstvo prebytočne vynaloženej energie a času.

 

Ing. Hruskó Krisztián, PhD. (Chris)

Dizajnér, president spoločnosti Neopolis

www.neopolis.eu

 

Obrázok:

Dizajn (interiér nie kontajnér:): Ing.Vierka Dorčáková, vizu Ing.Miroslav Kušnír

Zobrazenia: 2243

Komentár


DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing.Hruskó Krisztián,PhD. o Január 27, 2011 na 20:16
Zelený dekel u nás medzi kolegami/kamarátmi je už bežne používaná fráza, tým značíme malé "kreposti" kvôli čomu - svet sa nekrúti tak, ako by sa mal. Nemusí to nutne označiť farbu. V pondelok som obdržal od klienta nie moc lichotivý mail (po slovensky: zjfukol ma ako hada) že nie sme schopní dokončiť jeho byt. Automaticky: osobné stretnutie. Vysvitlo sa že celý byt je v poriadku len sa mu nesvietila jedna lampa - kontaktná chyba. Lampa sa vymenila a celý byt nemusíme nanovo vymaľovať, zariadiť atď... (ako to žiadal klient.

ARCHITEKT
Komentár osoby Ing.arch. Miroslav Ričovský o Január 27, 2011 na 13:05

No, nemám pocit, že by sa to tu preháňalo...

Apropo, tu predsa nejde "o farby". A nieže nejde o farby v byte, ale ani o farby dekla...

:-)


ARCHITEKT
Komentár osoby Kristína Kristiánová, ing.arch. o Január 27, 2011 na 11:34
... nepreháňajte to meditovaním nad farbami - ja obmieňam farby v byte každý rok ...

ARCHITEKT
Komentár osoby Ing.arch. Miroslav Ričovský o Január 25, 2011 na 17:48

Niekdy, po namáhavom a neúspešnom hľadaní riešenia, mám neodolatľnú potrebu

skočiť povedzme do kontajnera, mimo dosah mizérie, a zavrieť za sebou dekel...


DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing.Hruskó Krisztián,PhD. o Január 24, 2011 na 20:49
...presne plus obrovská dávka entuziazmu a schopnosť vžiť do kože klienta = prax...

DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing. Juraj Karlík o Január 24, 2011 na 20:16
Problém je v tom, že zelený dekel je väčšinou čisto emocionálna záležitošť - logickými úvahami sa dá na podstatu problému prísť len ťažko a to hlavne preto, že ľudia o svojich pocitoch neradi hovoria. Odhalenie skutočných príčin a zelených deklov si preto vyžaduje nielen pozorné oko a hlavu, ale hlavne otvorené srdce.

ARCHITEKT
Komentár osoby Martin Procházka o Január 24, 2011 na 13:12
kto by si v tom nenašiel :)

DIZAJNÉR
Komentár osoby Ing.Hruskó Krisztián,PhD. o Január 21, 2011 na 20:12
:D... vidím že prvé lastovičky našli svoje zelené dekle....

STAVEBNÝ DOZOR
Komentár osoby Ladislav Mihálik o Január 21, 2011 na 18:52

Bravo, Mr. President!!!

© 2024  

Vytvorilo stavebnictvo.sk | partner : stavebnikomunita.cz |

  Používa

Symboly  |  Nahlásiť problém  |  Podmienky služby