Stavba D1 je asi pobosorovaná, alebo priebeh doterajšej výstavby len logicky odzrkadľuje neschopnosť stavebných firiem, ktoré v poslednom čase boli také úspešné v získavaní zákaziek dopravného staviteľstva vo viacerých verejných súťažiach na Slovensku ?

Posúďte sami, ako sa na stavbe D1 fušovalo a fušuje sa až doposiaľ :

2. november 2012 : 4 mŕtvi + 12 zranených

Rozostavaný most sa zrútil po tom, čo zlyhala podperná konštrukcia - skruž typu Weise. Nešťastie si vyžiadalo život štyroch ľudí, ďalší dvanásti sa ťažko zranili. Po tragédii sa zastavili stavebné práce na celom diaľničnom úseku, tie sa s výnimkou samotného mosta obnovili 6. decembra 2012.

Podľa pôvodných plánov mal byť úsek diaľnice D1 Jánovce Jablonov, ktorý realizuje združenie firiem Váhostav-SK a Bögl a Krýsl, postavený do konca roka.

12. august 2013 : 1 mŕtvy + 5 zranení

Pri výstavbe 591-metrového dvojrúrového tunela Šibenik, pri razení následkom výbuchu zahynul jeden pracovník a piati sa zranili. Tunel stavala v subdodávke firma Tubau a.s. a nekontrolovaný výbuch zavinil strelmajster, zamestnanec inej firmy vykonávajúcej sudbdodávku trhacích prác pre subdodávateľa - firmu Tubau a.s. Zranení pracovníci boli zamestnanci ďalšej inej firmy, ktorí pracovali v subdodávke pre firmu Tubau a.s.

7. február 2014 : piliere z betónu nízkej pevnosti
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) odmietla prevziať tri postavené mostné piliere na stavbe druhého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči. Dôvodom je nevyhovujúca kvalita použitého betónu a preto stavebné združenie vedené spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Košice musí piliere zbúrať a postaviť nové na vlastné náklady. Po zrútení rozostavaného mostu boli na viacerých miestach v rámci preventívnych opatrení investorom nariadené odobraté vzorky betónov nosnej konštrukcie a v skúšobných laboratóriách zistili katastrofálne nízku kvalitu betónov, pevnosť nezodpovedajúcu platným slovenským technickým normám. (Keby sa most pri Kurimanoch nebol zrútil, možno doteraz by nikto vzotky betónu neskúšal...)
2. augusta 2014 : 2 ťažko zranení
Na stavbe diaľničného úseku D1 Spišský Hrhov pri odbočke na Doľany (okres Levoča) sa v sobotu zranilili dvaja robotníci, keď sa pretrhlo lano na pracovnom koši pre robotníkov. Oficiálne sa hovorí o dvoch zranených, ale v správach na internetových stránkach píšu o "Viacerých zranených robotníkoch", jedného ťažko zraneného pacienta odviezol vrtuľník do košickej nemocnice na traumatológiu s poranením chrbtice, ďalšieho zraneného robotníka previezli záchranári sanitkou do nemocnice.

Namiesto záveru (pretože výstavba D1 ešte neskončila a tých obetí bohužiaľ asi pribudne...) :

Práce na stavbe druhého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra trvajú od júna 2012 a ukončené by mali byť v júli 2015. Diaľnicu stavia združenie v zložení Eurovia SK, Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica

Čo dodať na záver ? Žiadalo by sa mi zaspievať pieseň : "Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví, dobrá firma nemá prácu a víťaz súťaže to nespraví" - ale s úctou k obetiam týchto diaľničných stavebných tragédií, mi do spevu nie je...

P.S. : Stavba diaľnice D1 je financovaná z prostriedkov EÚ ale tiež z časti zo štátneho rozpočtu - a celé toto predražovanie výstavby, búranie a znovu stavanie pilierov, fušovanie platíme z našich daní - tu je odpoveď, prečo sú tie diaľnice na Slovensku také drahé !!!

 

Zobrazenia: 633

© 2024  

Vytvorilo stavebnictvo.sk | partner : stavebnikomunita.cz |

  Používa

Symboly  |  Nahlásiť problém  |  Podmienky služby