OKIENKO STAVEBNÉHO INŽINIERINGU II.
KTO PROTI OSUDU ... A ČIERNEJ VÝSTAVBE?
ALEBO: STAVEBNÁ POLÍCIA KONTRA STAVEBNÝ DOZOR
Problematika čiernych stavieb a zavedenia stavebnej polície vzbudzuje značný mediálny rozruch čírou náhodou zhruba od predposledného predvolebného obdobia. Až natoľko, že do programového vyhlásenia vlády sa dostalo pozoruhodné ustanovenie, ktoré nemohlo nechať ľahostajným žiadneho pravoverného (čítaj odborne spôsobilého) pracovníka vykonávajúceho špeciálny poddruh inžinierskej činnosti, zvanej stavebný dozor, ktorý s bôľom v duši opatruje svoju nečinne vysychajúcu okrúhlu pečiatku, vydanú milovanou komôrkou inžinierov.
Posvieťme si teda trochu na túto funkciu a tiež na to, prečo je náš dnešný stavebný dozor taký ubolený? Nuž jednak preto, že okrem základných existenčných, zdravotných a citových problémov, ho trápi ešte aj to, že porevolučné legislatívne zmeny, najmä zrušenie kongeniálnej „stoštvorky“ (čiže Vyhl. 104/1973 Zb., - Vyhláška Štátnej arbitráže Československej socialistickej republi...) a postupné úpravy Stavebného zákona urobili z predtým takej významnej a na stavbe obávanej funkcie nazývanej skrátene „dozor“ len donkichotskú postavu, ktorá má zákonné kompetencie už len pre tie celkom „jednoduché stavby“, a aj to len v prípade, ak si ich kutí „stavebník sám pre seba“ a k tomu ešte „svojpomocou“. Porovnajme si to so znením §31 ods.(1) uvedenej vyhlášky, ktorý hovoril o technickom dozore investora: „Investor je povinný vykonávať na stavbe technický dozor a v jeho priebehu najmä sledovať, či sa práce vykonávajú podľa schválenej dokumentácie, podľa dohovorených podmienok, technických noriem a iných právnych predpisov a v súlade s rozhodnutiami verejnoprávnych orgánov“.
A nášmu dozorovi k šťastiu vôbec nepridáva, keď na vlastnej koži a rastúcich daňových a odvodových sadzbách pociťuje, že okresanie kompetencií dozorov tiež nemalou mierou prispelo k búrlivému rozvoju hospodárskej kriminality v stavebníctve – pozri napr. ods. (2) toho istého paragrafu zrušenej vyhlášky: „Meno technického dozorcu s uvedením rozsahu jeho splnomocnenia je investor povinný oznámiť stavebnému úradu, generálnemu projektantovi, priamym dodávateľom a financujúcej pobočke Štátnej banky československej.“ Čiže nielen dodržanie projektu, noriem a povolení, ale aj čerpanie zo štátneho „badžetu“ mal pán dozor pod palcom (vtedy totiž bolo zo štátneho všetko).
Ale, ako sme sa zmienili, svitá (opäť raz) nová nádej na lepšie časy. Spomínané ustanovenie programového vyhlásenia vlády znie totiž nasledovne: „Vláda SR pripraví novelizáciu právnych predpisov na úseku územného plánovania, stavebného poriadku a vyvlastnenia. Ich cieľom bude zníženie administratívnej náročnosti povoľovacích konaní podla (!) novej diferenciácie stavieb vo väzbe na nové povoľovacie postupy a posilnenie nástrojov kontroly sledujúcej uskutočňovanie stavby s dôrazom na zvýšenie účinnosti boja proti čiernym stavbám a odstránenie zistených nedostatkov (vrátane posilnenia kompetencie polície zakročiť proti tzv. čiernym stavbám).“
Takže po „B“: Máme tam vytúženú POLÍCIU, čo potvrdilo aj ministerstvo, ktoré vraj pracuje na zavedení stavebnej polície, a tá by mala vzniknúť prostredníctvom nových kompetencií poriadkovej štátnej polície. Hurá! Srdce každého statočného a developermi mučeného občana plesá pri predstave po zuby ozbrojených kukláčov, ktorí v nepriestrelných vestách s krikľavožltými nápismi STAVEBNÁ POLÍCIA obkľučujú napríklad nejakú čiernu megastavbu, vbiehajú do jej útrob a v putách vynášajú zločinných projektových manažérov, stavbyvedúcich a iných papalášov, zodpovedných za všetky tie neprávosti, odpájajú stavbu od vody, elektriny, plynu a káblovej televízie a zabavujú všetko od ťažkých mechanizmov až po murárske kelne.
Ale moment, pred „B“, by predsa malo nasledovať nejaké „A“! Totiž, kto dá podnet, kto tam tú políciu pošle a na základe čoho? Nie je predsa technicky ani personálne v moci polície, ale ani v silách redukovaných stavov pracovníkov stavebných úradov, či dohľadov, aby sústavne a priebežne sledovali, či je každá stavba realizovaná v zmysle a rozsahu stavebného povolenia, či iných podmienok. Nemôžeme predsa od „bežných občanov“, alebo „obyčajných ľudí“ očakávať, že začnú kompetentne (!!!) bonzovať aj iné prípady okrem tých do očí bijúcich, keď sa niekde na zelenej lúke objaví miešačka bez tabule „Stavba povolená“. A potom, ak sa aj onen poriadkový štátny policajt vyberie preveriť nejaké tie „udania“, ostrieľaní manažéri developera ho, ako laika v stavebnej problematike, opijú aj suchým rožkom a presvedčia, že ich čierna stavba je belšia než biela.
Ale náš stavebný dozor, ktorého pozornému oku nikdy nič neunikne vidí, že práve to „A“ sa v tom citovanom vládnom prehlásení, síce zašifrované odbornou „hantýrkou“, ale predsa len tiež krásne nachádza! Podľa platného znenia stavebného zákona (kvalitný dozor má v malíčku, že ide o § 46b, ods. „a“) je totiž za onen „nástroj kontroly sledujúcej uskutočňovanie stavby“ považovaný práve a jedine STAVEBNÝ DOZOR! Z toho teda logicky vyplýva, že práve jeho „nástroje“ by sa snáď mohli konečne posilniť! A my si myslíme, že v spojení so spomínanou úpravou povoľovacích postupov, celkovým doladením súvisiacej legislatívy, jednoznačným definovaním niektorých vágnych pojmov, ako napríklad „verejný záujem“ a sprísnením postihov by to aj celkom mohlo fungovať. Čiže hovoríme o synergii právomocí (stavebnej) polície a erudície (stavebného) dozoru.
O tom, ako by takáto spolupráca mala vyzerať a ako by sa mala legislatívne i v praxi inštitucionalizovať by sme mohli aj na tomto fóre pouvažovať. Pre začiatok by ale nebolo zlé vrátiť sa aspoň k niektorým osvedčeným veciam a stanoviť pre každého stavebníka povinnosť zabezpečiť výkon nezávislej dozornej činnosti (je jedno, či ho nazveme technickým, alebo stavebným dozorom, ide o priradenie jeho zákonnej spoluzodpovednosti za dodržanie podmienok územného rozhodnutia a stavebného povolenia a v prípade štátnych, či obecných akcií aj za čerpanie rozpočtu a jeho navyšovanie). Znamenalo by to zároveň aj efektívne využitie tisícov skúsených inžinierov a technikov s okrúhlou pečiatkou dozora v prospech nás všetkých. Skrátka dve excelentné muchy jednou ranou.
Copyright: Ladislav Mihálik,
Bratislava, 01/2011
čítaj tiež : Okienko stavebného inžinieringu I.
Komentár
Ja laik v tomto smere to vnímam celý systém ako príklad OSN. (milí múdri ujkovia a tetušky pri stole sa rozhodnú že vojny teda vo svete nebudú) Exkutíva (výkonná moc) žiadna. Ja osobne si myslím že ďalší úrad je zbytočný - skôr treba tú výkonnú moc posilniť už existujúcim úradom.
reagujem na tento článok preto dodatočne lebo včera som v Bratislave pozrieť a pomerať v centre jednu krásnu vilu. Porozprával som s majiteľmi a oni sa akože ospravedlnili za svoj dom prečo je taký "šikmý a všelijaký". Vysvetlil že stavebné povolenie získať na ich pozemok bolo vhoden na hlavu XXII. niektoré predpisy boli úplne absurdné. Aj teraz má hlavu trošku smútku lebo jednu terasu oni presklenili a stavebné povolenie nato nemali. (tak som sa tváril že k tomu akože trošku rozumiem :) - informácie získané od Vás a od stavebníctva) Som sa ho spýtal či pozná talapkovu rezidenciu (najväčšia čierna stavba) - (áno, poznal) - Ak ten "pavilon opíc" nezbúrali, tak si myslí že na ich terasu príde stavebnopolicajný báger a zrovná to so zemou? Podľa mňa (stále zo mňa rozpráva laik a nie odborník) mali by urobiť zopár zásahov - exemplárných búračiek - veľa smelých developérov by to odradilo od toho aby postavili ešte "3 poschodia na vyše pre istotu" :). A na druhej strane každé stavebné povolanie by sa malo hodnotiť individuálne a odborne (nestranne) architektonicky a urbanisticky. A na základe toho vydať či nevydať stavebné povolenie.
Ladislav : Uvedomil som si to hneď ako somdopísal, že je to blbosť keď chceš obchádzať zákon tak bez problémov ho obíjdeš. Už len čakám kedy sa začnú na Slovensku verejne predávať náklady, faktúry a cenové ponuky pre verejné obstarávanie.
Lea: dúfam, že si si neublížila :-) náhodou som podobnú akciu videl v jednej nemeckej kriminálke, ...
a že stredo-pravicová?? a že 4-ročnica??? no teraz zase padám od smiechu ja :-)))
Myslel som skôr aby nebolo možné akceptovať faktúru na daňovom úrade od stavebnej firmy kde by nebolo jasné , že práce boli realizované na stavbe so stavebným povolením :-( to ma len tak napadlo, viem, je to nereálne.
A čo sa týka toho videa :-) pozri si to celé. Ten stĺp na začiatku je nič, zaujímavejšia je ta časť kde stál budove v ceste kábel telekomunikácií.
Milan: kontrola stavebných fiirem cez fakturáciu? mmm, to si neviem dosť dobre predstaviť, ako by to technicky bolo možné ošetriť, pre firmy sú určené tie pokuty v Stavebnom zákone, možno by bolo tiež účinné, ak by sa v zákone ako povinnosť stavbyvedúcemu určilo dodržiavať podmienky a rozsah povolenia, ako to má stavebný dozor a ak by komora bola schopná a ochotná odobrať osvedčenie tým, čo by to porušovali.
... a k tomu stľpu v ceste: no ale to je celkom bežná situácia na stavbe, kde nie je, alebo je odfláknuté POV-čko. :-))
Vypracujeme svetlotechnický posudok.
svetlotechnika - vypracujeme svetlotechnický posudok pre Váš projekt.
Komentáre môžu pridávať iba registrovaný členovia.
Pripojte sa k sieti Stavebnictvo.sk - Pre tých čo pomáhajú, alebo chcú lepšie bývať.